Konkurs wyniki III etapu

Przeszli do ostatniego etapu pianiści wybitni. Ale zawsze szkoda własnych faworytów, bez których konkurs jakby mniej błyskotliwy. Szczególnie brakuje wirtuoza mazurków i polonezów, Książka. Już nie oczaruje nas swoim koncertem. Nie został dopuszczony. Podobnie, jak Galina Czistiakowa, zjawiskowa pianistka, naturalnie wpleciona w muzykę Chopina. To, co łączy Rosjankę i Polaka to niezwykła bliskość tradycyjnej estetyce Chopina, pokoleniowy przekaz istoty jego aksjologicznego przesłania. W konkursie silnie zaznaczył swoją obecność nurt azjatycki a także „styl dowolny”, najdobitniej reprezentowany przez Łotysza Osokinsa. Może dobrze byłoby w przyszłości wyodrębnić w Konkursie nurt „rewizjonistyczny” – dla tych, którzy sądzą, że w XXI w Chopin grałby inaczej, właśnie tak, jak oni. Ogłaszanie konkursu dla wszystkich na jednakowych, twardych zasadach „wierności tradycji” a następnie dopuszczanie zawodnika łamiącego zasady /zapis nutowy/ jest niestosowne w stosunku do innych, w tym Galiny i Krzysztofa. Dotychczas po zakończeniu etapu wychodziła Przewodnicząca Jury i komentowała wyniki. Tym razem poprzestano na pośpiesznym odczytaniu bez żadnego komentarza. To może być wymowny symbol zaistniałej sytuacji. Znakiem czasu jest, że także w tej gałęzi sztuki przeważa zainteresowanie Azji. Adepci studiują w kraju Chopina. Płyną także zaproszenia na konsultacje i zajęcia dla najlepszych profesorów. Azja jest na topie. Ma to swój wielostronny wyraz. Aktualny, XVII Konkurs trwa jednak dalej. Zawsze są jakieś „oh” i „ah”. Dzięki temu jest żywy. Nie kostnieje. Coraz więcej artystów pragnie spróbować swoich sił w piekielnie trudnej konkurencji. Kto wygra? Niech zagrają koncert. Dwójki znakomitych pianistów nie ma. Pozostali mają tylko nieco łatwiej, ponieważ wszyscy są na swój sposób wspaniali. Ale Książka bardzo żal.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Blue Captcha Image Refresh

*