Odwieczny przedmiot interpretacji. Ciągłe poszukiwania kryteriów wyróżnienia. Próby definiowania. Mijają lata, stulecia. Upływa czas. Zmieniają się materialne warunki funkcjonowania społeczeństwa i same społeczeństwa. Sztuka jako taka wciąż żyje. W zmiennych formach. W nowych postaciach. Sztuka odsłaniająca rozmaite sfery i niuanse rzeczywistości. Mająca ambicje kreowania sensu istnienia zarówno tu i teraz, jak i w przyszłości. Jest zwykle barometrem czasu historycznego i próbą ukazania możliwych wersji tego, co nastąpi. Obracamy się, istniejemy, funkcjonujemy pomiędzy sztuką elitarną i masową, wysoką i niską, świętem i codziennością, artyzmem i kiczem. Piękno, wzniosłość, smak, zachwyt, zadziwienie, szok – to najczęstsze wartości i sposoby przejawiania się sztuki. Obowiązujące kanony i ich przełamywania, gdzie kanonem jest przekraczanie, wychodzenie poza kanon. Tradycja i ciągłe bunty. Awangardy i post awangardy, które przeistaczają się z czasem w obowiązujący kanon. Im wyższy stopień skomplikowania rzeczywistości, im szybsze zmiany cywilizacyjne, rosnący postęp naukowo-techniczny – tym większa różnorodność i bogactwo przejawów działań artystycznych i form ich prezentacji. Pop art, informel, ready made, street art, murale, performance, land art, ambalaże, kamp, action painting, konceptualizm, fotografia, film, video – to charakterystyczne, współczesne przykłady ekspresji artystycznej. Jeżeli dodamy wzornictwo przemysłowe, plakat, reklamę, rozrywkę i inne postacie estetyzacji codzienności – to sztuka jako sfera kultury towarzysząca człowiekowi w jego egzystencji staje się rzeczywistością całkiem pojemną. Rozróżnić, opisać, pojąć, ocenić – zamierzenie chyba prawie niewykonalne. Zjawisko zbyt złożone i wielopostaciowe. Tętniące życiem i atakujące odbiorcę. Działanie artystyczne, dosłowne wejście w przestrzeń publiczną i aktywność twórców sprawiają, że nie jest kwestią osobistego wyboru uczestniczenie w przekazie artystycznym. Zbyt wiele dzieje się naraz. Za dużo impulsów. Często agresja. Prowokacja. Autoagresja. Niepoprawność. Podglądactwo. Brakuje czasu na świadome wybory. Jesteśmy ostrzelani przejawami wytworów artystycznych różnej rangi i nie do końca czytelnych intencji. Jako obiekty rynkowej ekspansji producentów, dystrybutorów i sprzedawców mimowolnie jesteśmy odbiorcami impulsów o charakterze estetyzującym, naznaczających ofertę proponowanych bądź wciskanych nam dóbr i usług. Wizualizacje produktów i usług, designerzy, wirtualizacje, reklamy, promocje, mody, stylizacje – nadają różne barwy i znaczenia rzeczywistości. Odnajdujemy się w tym konglomeracie, w miarę sprawnie poruszamy w natłoku impulsów. Bywa, że zagubieni, przytłoczeni, sfrustrowani w obliczu jednostkowej słabości staramy się doczekać dnia następnego. W sumie: sztuka staje się coraz bardziej otwarta, eksperymentalna ale i natarczywa. Polisemiczna, tzn nastawiona na wzajemną grę twórcy z odbiorcą. Sztuka rozwija się we wzajemnej narracji, oddziaływaniu, obserwacji i dialogu. Na różnych polach. Także na rozmaitych rynkach. Samej sztuki i innych, gdzie jej przejawy są silnie zakotwiczone i uwidocznione. Dialog w powiązaniu z rzeczywistością, którą do niedawna trudno byłoby określić jako bezpośrednio związaną ze sztuką.
- Home
- Zaczynam
- Erice 2024
- Famagusta 2024
- Lania 2024
- Lefkara 2024
- Limassol 2024
- Salamina 2024
- Starsze galerie
- Belleville murale 2012
- Barcelona – codzienna
- Barcelona – Gaudi
- Barcelona – uliczki
- Praga murale 2009
- Hastings 2012
- Oxford 2012
- Giverny 2012
- Monmartre 2012
- Paryż 2012
- Dębki 2013
- Kronborg 2010
- Odense 2010
- Slagelse 2010
- Kopenhaga
- Tivoli
- Salvador Dali
- Samba
- Brzegi Nilu
- Egipski handel
- Egipskie uliczki
- Alcudia
- Majorka
- Valdemosa
- Storczyki 2014
- Bielany Murale
- Bielany 2014
- Łazienki 2014
- Świder 2014
- Dębki 2014
- Orchidee 2014
- Rabat 2014
- Essaouira port 2014
- Essaouira 2014
- Kozy 2014
- Casablanca 2014
- Volubilis 2014
- Marakesz 2014
- Fez 2014
- Agadir 2014
- Wersal
- Defense
- Saint-Martain
- Saint-denise
- Pompidou bis
- Pompidou
- Łuk Tryumfalny
- Sekwana
- Paryż panorama
- Łazienki 2015
- Bettes Chaumont
- Kazimierz 2016
- Piaśnica 2015
- Nerja jaskinie
- Nerja skały
- Nerja 2016
- Lanjaron 2016
- Gibraltar 2016
- Granada 2016
- Ronda 2016
- Malaga 2016
- Mijas 2016
- Fuengirola 2016
- Piaśnica 2017
- Hammersmith 2017
- Tate Britain 2017
- Tate Modern
- Tower 2017
- Londyn 2017
- Teneryfa 2018
- Lanzarote 2018
- La Gomera 2018
- Gran Canaria 2018
- Fuenteventura 2018
- Sandomierz 2018
- Park Vigelanda 2018
- Norwegia skansen
- Sandefjord 2018
- Bergen 2018
- Norweskie wodospady
- Norweskie krajobrazy
- Shanghaj 2018
- Rzeka Li
- Macao 2018
- Chińska Wenecja
- Xian 2018
- Tarasy ryżowe
- Madera 2019
- Porto Santo 2019
- Funchal 2019
- Hongkong 2018
- Shaolin 2018
- Reykjavik 2019
- Islandia wodospady
- Islandia lodowce
- Islandia gejzery
- Kazimierz 2022
- Tatry 2021
- Krynica Morska 2021
- Piaski 2021
- Islandia 2019
- Zurich 2022
- Zermatt 2022
- Old Zermatt
- Matterhorn 2022
- Skansen w Sanoku
- Cerkwie w Bieszczadach
- Alpy 2022
- Bieszczady 2022
- Synaj 2023
- Petra 2023
- Mozaigue 2023
- Kanion Salama
- Taormina 2023
- Syrakuzy 2023
- Noto 2023
- Etna 2023
- Nicolosi 2023
- Cefalu 2023
- Scotland Museum
- Edinburgh Castle
- Edinburgh 2023
- Britannia 2023
- Tatry 2023
- Kołobrzeg 2024
Leave a Reply