Najgorszy w Unii Europejskiej po uwzględnieniu 22 wskaźników. Drogowy, kolejowy, lotniczy i morski. Ranking opracowany przez Komisję Europejską. Najwyższy czas opisać istniejący stan transportowej rzeczywistości i dokonać krytycznej analizy dotychczasowych dokonań. Nie możemy budować najdroższych i najgorszych autostrad. Nie powinniśmy zaniedbywać i likwidować transportu kolejowego. Najwyższy czas doprowadzić do poprawienia bezpieczeństwa na polskich drogach. Komisja Europejska dokonała identyfikacji obszarów, w których konieczna jest poprawa i określenie na tej podstawie priorytetów koniecznych zmian. Miażdżący dla Polski raport powinien nam uzmysłowić prawdziwe „miejsce w szeregu” pod względem jakości infrastruktury transportowej oraz jej wpływu na bezpieczeństwo użytkowników. Dotychczasowa strategia, o ile w ogóle była, nie przyniosła pożądanych efektów. Wizja „czerwonej latarni” w miejsce propagowanej „zielonej wyspy” nie jest łatwa do przełknięcia. Trzeba się pogodzić z twardymi realiami i natychmiast brać się do roboty. Strategia polegająca na administrowaniu nie jest strategią. W świetle raportu Komisji Europejskiej trzeba ponownie /albo od początku/ przemyśleć strategię w zakresie potrzeb i kierunków rozwoju transportu. Może np. warto uwzględnić zalecenia UE dotyczące przeznaczenia środków inwestycyjnych w proporcjach 60:40 na rzecz kolej w relacji do transportu lądowego. W Polsce proporcje te wynoszą 80:20 w relacji transport drogowy do transportu kolejowego. Pamiętamy także niedawną batalię Rządu o zmianie proporcji w zakresie przeznaczenia środków unijnych na rzecz transportu lądowego kosztem kolei, która ciągle nie jest przygotowana do absorpcji środków unijnych oraz zwiększenia tempa inwestycji. Dobrym przykładem ciągłej niemożności jest Pendolino i spory związane z jej producentem, firmą Alstom. Nie chce ona wydać certyfikatu na szybkość 250 km/godz z uwagi na nie przygotowanie na czas odpowiedniej jakości torów oraz innych komponentów infrastruktury niezbędnych do jazdy z taką prędkością. Zamówiono 20 sztuk czegoś, co nie może poruszać się po polskich torach z zakładaną prędkością. Odbiór w tym roku. To bardzo poważny problem i nie da się go zwekslować tradycyjnym „jakoś to będzie”. Gdyby działała elementarna myśl strategiczna i projektowa, nigdy nie powstałaby opisywana kwestia. Podobnie, jak w przypadku budowy najdroższych autostrad w Europie. Najwyższy czas podjąć energiczne działania. Wypowiadane opinie typu: teraz jest zapewne lepiej, bo dane do analizy dotyczą 2012 roku, prowadzą jedynie do kontynuacji dotychczasowej drogi do nikąd, czyli bezmyślnego marnowania posiadanych środków. Jest to ostrzeżenie i zarazem wskazanie dla Rządu – jak stan transportu w Polsce jest oceniany w Unii Europejskiej.
- Home
- Zaczynam
- Erice 2024
- Famagusta 2024
- Lania 2024
- Lefkara 2024
- Limassol 2024
- Salamina 2024
- Starsze galerie
- Belleville murale 2012
- Barcelona – codzienna
- Barcelona – Gaudi
- Barcelona – uliczki
- Praga murale 2009
- Hastings 2012
- Oxford 2012
- Giverny 2012
- Monmartre 2012
- Paryż 2012
- Dębki 2013
- Kronborg 2010
- Odense 2010
- Slagelse 2010
- Kopenhaga
- Tivoli
- Salvador Dali
- Samba
- Brzegi Nilu
- Egipski handel
- Egipskie uliczki
- Alcudia
- Majorka
- Valdemosa
- Storczyki 2014
- Bielany Murale
- Bielany 2014
- Łazienki 2014
- Świder 2014
- Dębki 2014
- Orchidee 2014
- Rabat 2014
- Essaouira port 2014
- Essaouira 2014
- Kozy 2014
- Casablanca 2014
- Volubilis 2014
- Marakesz 2014
- Fez 2014
- Agadir 2014
- Wersal
- Defense
- Saint-Martain
- Saint-denise
- Pompidou bis
- Pompidou
- Łuk Tryumfalny
- Sekwana
- Paryż panorama
- Łazienki 2015
- Bettes Chaumont
- Kazimierz 2016
- Piaśnica 2015
- Nerja jaskinie
- Nerja skały
- Nerja 2016
- Lanjaron 2016
- Gibraltar 2016
- Granada 2016
- Ronda 2016
- Malaga 2016
- Mijas 2016
- Fuengirola 2016
- Piaśnica 2017
- Hammersmith 2017
- Tate Britain 2017
- Tate Modern
- Tower 2017
- Londyn 2017
- Teneryfa 2018
- Lanzarote 2018
- La Gomera 2018
- Gran Canaria 2018
- Fuenteventura 2018
- Sandomierz 2018
- Park Vigelanda 2018
- Norwegia skansen
- Sandefjord 2018
- Bergen 2018
- Norweskie wodospady
- Norweskie krajobrazy
- Shanghaj 2018
- Rzeka Li
- Macao 2018
- Chińska Wenecja
- Xian 2018
- Tarasy ryżowe
- Madera 2019
- Porto Santo 2019
- Funchal 2019
- Hongkong 2018
- Shaolin 2018
- Reykjavik 2019
- Islandia wodospady
- Islandia lodowce
- Islandia gejzery
- Kazimierz 2022
- Tatry 2021
- Krynica Morska 2021
- Piaski 2021
- Islandia 2019
- Zurich 2022
- Zermatt 2022
- Old Zermatt
- Matterhorn 2022
- Skansen w Sanoku
- Cerkwie w Bieszczadach
- Alpy 2022
- Bieszczady 2022
- Synaj 2023
- Petra 2023
- Mozaigue 2023
- Kanion Salama
- Taormina 2023
- Syrakuzy 2023
- Noto 2023
- Etna 2023
- Nicolosi 2023
- Cefalu 2023
- Scotland Museum
- Edinburgh Castle
- Edinburgh 2023
- Britannia 2023
- Tatry 2023
- Kołobrzeg 2024
Leave a Reply