Bajka filmowa. Część druga, tym razem w żywiole wody. Ogląda się z pełnym podziwem dla twórców. Wizualnie – kino przepiękne, wykorzystujące wszelkie nowinki technologiczne. Dzieło jednak “trochę” za długie. Miejscami nurzące. Z powodzeniem można by je skrócić o jakieś pół godziny. Film straszny i momentami bardzo okrutny. Ale tę jego charakterystykę można wytłumaczyć ogólnym przesłaniem – katastrofalnym sposobem funkcjonowania ludzkości będącym bezwzględnym niszczycielem swojej własnej planety i wszystkiego, co tylko pojawi się na jej drodze. Ludzie zniszczyli ziemię i postanowili przemieścić się w kosmosie. Natrafili na odpowiednie miejsce i zaczynają tak, jak dotychczas – od dewastacji i zniszczenia, bez jakichkolwiek hamulców, z pełnym odzwierciedleniem ludzkiego zdziczenia. Przypominają się czasy kolonizacji, gdy cywilizacja zachodu podbijała i niszczyła napotkane na jej drodze plemiona i społeczności lokalne. Niszczenie miejscowych kultur i podstaw naturalnej, środowiskowej egzystencji to cecha charakterystyczna współczesnej cywilizacji. W filmie Avatar przenosimy się bardziej w przyszłość. Okazuje się, że od doświadczenia przeszłości rozumu nie przybyło. Rozwinięta technika i technologia działa w złych intencjach, wyniszczając wszystko, co tylko się da. Ziemianie to trwale chora społeczność. Nie potrafią żyć zgodnie z naturą i naturalnym porządkiem wszechświata. Zbędny element, który jakoś zaistniał we wszechświecie i raczej powinien z niego na trwale zniknąć. Narracja filmu wstrząsająca, ale nad wyraz potrzebna. Okrutna wobec matki ziemi polityka wielu, wielu pokoleń ludzi doprowadziła do aktualnego, dramatycznego stanu. W obliczu zagrożeń chętnie byśmy się z ziemi wynieśli, gdyby to było w naszym zasięgu. Tylko po co – żeby skutecznie niszczyć i zniszczyć kolejne środowiska naturalne w imię jakiś dziwnych, chorych wzorców aksjologicznych, których ludzkość dopracowała się w okresie swojego istnienia.
- Home
- Zaczynam
- Erice 2024
- Famagusta 2024
- Lania 2024
- Lefkara 2024
- Limassol 2024
- Salamina 2024
- Starsze galerie
- Belleville murale 2012
- Barcelona – codzienna
- Barcelona – Gaudi
- Barcelona – uliczki
- Praga murale 2009
- Hastings 2012
- Oxford 2012
- Giverny 2012
- Monmartre 2012
- Paryż 2012
- Dębki 2013
- Kronborg 2010
- Odense 2010
- Slagelse 2010
- Kopenhaga
- Tivoli
- Salvador Dali
- Samba
- Brzegi Nilu
- Egipski handel
- Egipskie uliczki
- Alcudia
- Majorka
- Valdemosa
- Storczyki 2014
- Bielany Murale
- Bielany 2014
- Łazienki 2014
- Świder 2014
- Dębki 2014
- Orchidee 2014
- Rabat 2014
- Essaouira port 2014
- Essaouira 2014
- Kozy 2014
- Casablanca 2014
- Volubilis 2014
- Marakesz 2014
- Fez 2014
- Agadir 2014
- Wersal
- Defense
- Saint-Martain
- Saint-denise
- Pompidou bis
- Pompidou
- Łuk Tryumfalny
- Sekwana
- Paryż panorama
- Łazienki 2015
- Bettes Chaumont
- Kazimierz 2016
- Piaśnica 2015
- Nerja jaskinie
- Nerja skały
- Nerja 2016
- Lanjaron 2016
- Gibraltar 2016
- Granada 2016
- Ronda 2016
- Malaga 2016
- Mijas 2016
- Fuengirola 2016
- Piaśnica 2017
- Hammersmith 2017
- Tate Britain 2017
- Tate Modern
- Tower 2017
- Londyn 2017
- Teneryfa 2018
- Lanzarote 2018
- La Gomera 2018
- Gran Canaria 2018
- Fuenteventura 2018
- Sandomierz 2018
- Park Vigelanda 2018
- Norwegia skansen
- Sandefjord 2018
- Bergen 2018
- Norweskie wodospady
- Norweskie krajobrazy
- Shanghaj 2018
- Rzeka Li
- Macao 2018
- Chińska Wenecja
- Xian 2018
- Tarasy ryżowe
- Madera 2019
- Porto Santo 2019
- Funchal 2019
- Hongkong 2018
- Shaolin 2018
- Reykjavik 2019
- Islandia wodospady
- Islandia lodowce
- Islandia gejzery
- Kazimierz 2022
- Tatry 2021
- Krynica Morska 2021
- Piaski 2021
- Islandia 2019
- Zurich 2022
- Zermatt 2022
- Old Zermatt
- Matterhorn 2022
- Skansen w Sanoku
- Cerkwie w Bieszczadach
- Alpy 2022
- Bieszczady 2022
- Synaj 2023
- Petra 2023
- Mozaigue 2023
- Kanion Salama
- Taormina 2023
- Syrakuzy 2023
- Noto 2023
- Etna 2023
- Nicolosi 2023
- Cefalu 2023
- Scotland Museum
- Edinburgh Castle
- Edinburgh 2023
- Britannia 2023
- Tatry 2023
- Kołobrzeg 2024
Leave a Reply