Kisielewski i Panufnik

     Filharmonia Narodowa przygotowała atrakcyjną propozycję repertuarową.  W pierwszej części dwa koncerty fortepianowe oraz Uwertura bohaterska. Kompozytorzy z tego samego pokolenia. Zbliżone daty urodzenia. Wspólne warszawskie Konserwatorium Muzyczne. Ale różne drogi życiowe i doświadczenia. Teraz jakby obok siebie, wspólnie w repertuarze Filharmonii Narodowej. Z okazji setnej rocznicy urodzin Panufnika. Koncert Kisielewskiego nigdy nie był grany w Filharmonii Narodowej. Dla Kisielewskiego jego kompozycje były bardzo ważne, ale w odbiorze społecznym pozostał przede wszystkim jako znakomity felietonista i publicysta. Wnikliwość i poczucie humoru to cechy osobowości, które zostaną na długo w pamięci. Panufnik natomiast związany był tylko z muzyką. Jest jednym z najlepszych polskich kompozytorów XX wieku. Jego dokonania są imponujące. Jednakże identyfikacja jego twórczości w Polsce nie jest zbyt silna. Uwertura bohaterska przygotowana na Olimpiadę w Helsinkach w 1952 roku uzyskała tam pierwszą nagrodę. Ostatnie jej wykonanie w FN – 1954 rok. Być może przyczyniła się do tego jego emigracja z kraju w tym samym, 1954 roku. Na długie lata został skazany na niepamięć społeczną. Współcześnie straty te są korygowane – Panufnik jest obecny, choćby dzięki okrągłej rocznicy urodzin. Dlatego jego twórczość będzie eksponowana, a melomani mogą się nacieszyć stałą obecnością jego kompozycji w repertuarze FN. Muzyka współczesna drugiej połowy XX wieku została zestawiona z klasyką. W drugiej części królowała VII Symfonia Beethovena. Ukończona ponad 200 lat temu została zestawiona z polskimi kompozycjami XX wieku. Wyraźnie widać różnice i tendencje w rozwoju muzyki klasycznej. Przy oczywistej konstatacji, że bezpośrednie zestawianie Beethovena możliwe jest jedynie z nielicznymi klasykami XVIII i XIX wieku. Muzyka drugiej połowy XX wieku oraz aktualne jej tendencje rządzą się jakby swoimi własnymi prawami. Ich publiczna ocena zależy od jednostkowej wrażliwości muzycznej oraz możliwości odczytywania tendencji współczesności.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Blue Captcha Image Refresh

*